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정치시사

47. 이온 "The Ion" by Plato

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플라톤의 "이온": 영감의 본질 탐구


"이온"은 영감의 본질을 주제로 하는 플라톤의 짧은 대화이다. 이 대화는 소크라테스와 호메로스의 시를 낭송하고 해석하는 것을 전문으로 하는 랩소데 아이온 사이에서 이루어진다.

대화의 첫머리에서 소크라테스는 이온에게 시를 낭송할 수 있는지 묻고, 이온은 호메로스의 작품 중 어느 부분이든 낭송할 수 있다고 자랑스럽게 대답한다. 소크라테스는 이어서 아이온의 시 낭송 능력의 본질에 대해 질문한다. 이온은 그가 호메로스의 시에 대해 잘 알고 있을 뿐만 아니라 시의 여신인 뮤즈에게서 영감을 받았다고 주장한다.

소크라테스는 아이온의 시 낭송 능력이 지식이나 기술이 아니라 영감에 기초한다고 주장하며 이 주장에 이의를 제기한다. 아이온은 자신이 읊는 시의 의미를 해석하는 능력을 설명할 수 없으며, 이는 소크라테스로 하여금 아이온이 자신이 읊는 시의 주제에 대해 지식이 없다는 결론을 내리게 한다.

소크라테스는 영감은 지식이나 기술에 기초한 것이 아니라 오히려 광기의 한 형태인 신성한 선물이라고 주장한다. 그는 시인들이 이성적인 사상가가 아니라 그들의 감정에 의해 움직이며, 따라서 그들은 교사나 사회의 지도자가 될 수 없다고 주장한다.

궁극적으로, 소크라테스는 시를 낭송하는 능력은 진정한 예술이 아니라 청중을 기쁘게 하기 위한 일종의 아첨이라고 결론짓는다. 그는 진정한 시인들은 단지 그들을 즐겁게 하려고 하기보다는 그들의 청중들에게 지혜와 미덕으로 영감을 주는 것을 목표로 해야 한다고 주장한다.

미래 세대에 미치는 영향:

"이온"은 플라톤 교회법에서 짧지만 중요한 대화로, 예술적 영감의 본질과 시인과 청중 사이의 관계를 탐구한다. 플라톤은 그 시대의 랩소디적 예술에 대한 비판을 통해 《공화국》과 《심포지엄》을 포함한 그의 후기 예술 대화의 장을 마련했다."

시인들은 이성적인 사상가가 아니라 감정에 의해 움직인다는 플라톤의 주장은 예술의 본질과 사회에서 예술가의 역할에 대한 후기 철학적 생각에 영향을 미쳤다.

21세기를 위한 교훈:

"The Ion"은 예술, 영감, 그리고 진실 사이의 관계에 대한 중요한 통찰력을 제공한다. 그것은 사회에서 예술가의 역할과 관객들에게 영감을 주고 고양시키는 예술의 책임에 대한 중요한 질문을 제기한다.

21세기, 우리가 사회에서 예술의 역할에 대해 계속해서 씨름하고 있는 가운데, "The Ion"은 예술적 영감의 본질과 예술이 사회적 변화와 진보를 촉진하기 위해 사용될 수 있는 방법에 대한 중요한 관점을 제공한다.

참고서:

존 M이 편집한 "Plato: Complete Works". 쿠퍼와 D.S. 허친슨
크리스토퍼 로우의 "플라토와 철학적 글쓰기의 예술"
리처드 크라우트가 편집한 "플라톤의 케임브리지 동반자"

 

"The Ion" by Plato: Exploring the Nature of Inspiration

"The Ion" is a short dialogue by Plato in which the main topic is the nature of inspiration. The dialogue takes place between Socrates and Ion, a rhapsode, who specializes in reciting and interpreting the poetry of Homer.

At the beginning of the dialogue, Socrates asks Ion whether he can recite any piece of poetry, and Ion proudly replies that he can recite from any part of Homer's works. Socrates then goes on to question Ion about the nature of his ability to recite poetry. Ion claims that he is not only knowledgeable about Homer's poetry but also that he is inspired by the Muses, the goddesses of poetry.

Socrates challenges this claim, arguing that Ion's ability to recite poetry is not based on knowledge or skill but on inspiration. Ion cannot explain his ability to interpret the meaning of the poetry he recites, which leads Socrates to conclude that Ion is not knowledgeable about the subject matter of the poetry he recites.

Socrates goes on to argue that inspiration is a divine gift that is not based on knowledge or skill, but is rather a form of madness. He claims that poets are not rational thinkers but are instead driven by their emotions, and that they are therefore incapable of being teachers or leaders of society.

Ultimately, Socrates concludes that the ability to recite poetry is not a genuine art but rather a form of flattery that is meant to please the audience. He argues that true poets should aim to inspire their audience with wisdom and virtue rather than just seeking to entertain them.

Impact on future generations:

"The Ion" is a short but significant dialogue in the Platonic canon, as it explores the nature of artistic inspiration and the relationship between poets and their audience. Plato's critique of the rhapsodic art of his time sets the stage for his later dialogues on art, including "The Republic" and "The Symposium."

Plato's argument that poets are not rational thinkers but rather are driven by their emotions influenced later philosophical ideas about the nature of art and the role of the artist in society.

Lessons for the 21st century:

"The Ion" offers important insights into the relationship between art, inspiration, and truth. It raises important questions about the role of the artist in society and the responsibility of art to inspire and uplift the audience.

In the 21st century, as we continue to grapple with the role of art in society, "The Ion" provides an important perspective on the nature of artistic inspiration and the ways in which art can be used to promote social change and progress.

Reference books:

  • "Plato: Complete Works" edited by John M. Cooper and D.S. Hutchinson
  • "Plato and the Art of Philosophical Writing" by Christopher Rowe
  • "The Cambridge Companion to Plato" edited by Richard Kraut

Korean version title: "플라톤의 이온"

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